SLOVENSKÝ PACIENT SI ZASLÚŽI ĽUDSKÝ PRÍSTUP

 

Do Glasgowa pricestoval s tristo eurami od svokry vo vrecku. Zakrátko za ním na Britské ostrovy prišla jeho manželka. Stomatológia je podľa ich názoru na Slovensku na vynikajúcej úrovni, chýba jej však ľudský prístup ku klientovi a vedomie, že úsmev je umeleckým dielom zubára. To sa rozhodli po návrate na rodnú hrudu zmeniť. Manželia Libor a Valéria Michnovci z bratislavskej kliniky ArtDentistic.

Kariéra renomovaných stomatológov im bola predurčená osudom. On sa pre zubné lekárstvo rozhodol už v detstve, ona pochádza z lekárskej rodiny. Napokon, práve počas štúdia stomatológie na vysokej škole sa spoznali a začali tvoriť pár, ktorý neskôr prerástol do manželstva a v súčasnosti aj do obchodného partnerstva. Praktické skúsenosti po štúdiu nadobúdali vo Veľkej Británii, v Škótsku. „Bol som prvou lastovičkou z našej mladej rodiny, ktorá sa rozhodla otestovať podmienky v Glasgowe. Svokra mi požičala tristo eur, len za nájom bytu však odo mňa pýtali 700 libier. Mal som sto chutí otočiť sa na päte a vrátiť sa domov. Bolo to v roku 2005, keď bol na ostrovoch akútny nedostatok zubárov. Nakoniec som ostal a zakrátko pricestovala manželka s naším prvým dieťaťom. Obaja sme začali po absolvovaní prísnych skúšok vykonávať svoju profesiu. Domov sme sa vrátili po ôsmych rokoch,“ opisuje začiatky kariéry v zahraničí Dr. Libor Michna, MSc.

 

Nie je to také zlé

Napredovanie slovenského zdravotníctva si podľa manželov bežný človek nevšimne. V porovnaní s vyspelejšou Európou však nášmu zdravotníctvu chýba kultúra a ľudský prístup k pacientovi. „Stomatológia v Škótsku nebola, na moje prekvapenie, na takej vysokej úrovni, ako som pôvodne očakávala. Ak môžem generalizovať, slovenskí pacienti majú vo svojej podstate šťastie. Starostlivosť, ktorej sa u nás dočkajú, je na veľmi vysokej úrovni. Problémom Slovenska je však neosobnosť a chladný prístup, to som v Glasgowe nezažila,“ vymenúva rozdiely Dr. Valéria Michnová. „Na druhej strane, v Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska je aj niekoľko špičkových stomatologických pracovísk. Takým by sme sa radi priblížili,“ dopĺňa doktorku Michnovú jej manžel.

 

Náš zákazník, náš pán

Pacienti, ktorí sa zverili do rúk stomatológa vo Veľkej Británii či Škótsku sú vnímaní ako jedinci vyhľadávajúci konkrétnu službu. „Treba si uvedomiť, že sa rozhodli práve pre vás, dôverujú vám, a tak si zaslúžia to najlepšie. Stopercentný výsledok práce a ľudský prístup. Pacient nás nesmie otravovať, je potrebné pristupovať k nemu s rešpektom a úctou. Hlavné poslanie našej práce je pomáhať a liečiť,“ hovorí o najužitočnejšej lekcii a inšpirácii z Glasgowa Dr. Libor Michna, Msc. z bratislavskej kliniky ArtDentistic.

Diametrálne odlišná je však v porovnaní so zahraničím osveta súvisiaca s dentálnou hygienou a prevenciou zubných ochorení. „Obaja z nás absolvovali štúdium aj v USA, kde sú ľudia vedení k dôkladnej starostlivosti o svoj chrup už odmalička. Väčšina ľudí u nás vyhľadá stomatológa až vtedy, keď pociťuje bolesť a potrebuje riešiť akútny problém. Na prevenciu myslí málokto,“ upozorňujú manželia.

 

Návrat do neznáma

Vzdelanie je pre manželský pár Michnovcov kľúčom k úspechu. Rodinné väzby a putá sú však tým najdôležitejším pocitom, ktorý ich po ôsmych rokoch priviedol aj späť domov, do Bratislavy. V Škótsku museli zanechať všetko. Predali dom, opustili priateľov, dlhoročné zázemie a v neposlednom rade aj pacientov. „Príchod na Slovensko bol pre nás kultúrnym šokom. Rozhodnutie vrátiť sa neľutujeme, obaja Slovensko milujeme, ale začiatky podnikania na rodnej hrude boli problematické. Najmä kvôli byrokracii a faktu, že sme začínali od nuly. Jediné, čo sme mali, bolo naše know-how. Vedeli sme, že súkromná prax je cesta, a tak sme si hneď založili našu vlastnú kliniku,“ opisuje návrat Dr. Valéria Michnová.

Proklientsky prístup je pre renomovaných stomatológov alfou a omegou ich podnikania. Nemenej dôležitá je aj implementácia najmodernejších techník a inovatívnych metód do praxe. Napríklad v prípade implantológie, na ktorú sa Dr. Libor Michna, MSc. špecializuje. „To, že sa pacient cíti v čakárni príjemne a nepociťuje strach je nezanedbateľné. Dôležité je však aj to, aby necítil strach a bolesť ani v ambulancii, v zubárskom kresle. Len tak bude spokojný a vráti sa opäť,“ dodáva Dr. Valéria Michnová.

 


Späť